Max Frisch, deneysel oyunu "Biyografi"de, kendi öznel sorunlarının dışına çıkamayan günümüz aydınını ele alıyor. Oyunun başkişisi "Kürmann", yaşamını değiştirmeye çalışır. Onun, geriye dönüşlerle, yaşamının istediği dönemini, istediği değişikliği ve düzeltmeyi yaparak, yeniden yaşama hakkı vardır. Ancak, Kürmann, tüm çabalarına karşın, bu ayrıcalıklı durumundan yararlanamaz; attığı her adımla büsbütün çıkmaza girer. 'Elimde olsaydı, yaşamımı daha iyi biçimlendirebilirdim' düşüncesini, çoğu kez kolayımıza geldiği için başvurduğumuz bir kaçamak olarak görüyor ax Frisch. "İşte Kümrann'ı görüyorsunuz," diyor, "her tür olanak sunuluyor ona, yine de kullanmasını bilmiyor; demek ki sorun, fırsat verilmemesinde değil, elindeki fırsatları yeterince kullanamayan inanın kendisinde..." Kuşkusuz, İsviçre gibi ileri tüketim toplumlarındaki aydınların sorunları bizim sorunlarımızdan çok farklı. Yine de kendimizle Kürmann arasında ortak bazı özellikler bulabileceğimizi düşünüyorum.
- Açıklama
Max Frisch, deneysel oyunu "Biyografi"de, kendi öznel sorunlarının dışına çıkamayan günümüz aydınını ele alıyor. Oyunun başkişisi "Kürmann", yaşamını değiştirmeye çalışır. Onun, geriye dönüşlerle, yaşamının istediği dönemini, istediği değişikliği ve düzeltmeyi yaparak, yeniden yaşama hakkı vardır. Ancak, Kürmann, tüm çabalarına karşın, bu ayrıcalıklı durumundan yararlanamaz; attığı her adımla büsbütün çıkmaza girer. 'Elimde olsaydı, yaşamımı daha iyi biçimlendirebilirdim' düşüncesini, çoğu kez kolayımıza geldiği için başvurduğumuz bir kaçamak olarak görüyor ax Frisch. "İşte Kümrann'ı görüyorsunuz," diyor, "her tür olanak sunuluyor ona, yine de kullanmasını bilmiyor; demek ki sorun, fırsat verilmemesinde değil, elindeki fırsatları yeterince kullanamayan inanın kendisinde..." Kuşkusuz, İsviçre gibi ileri tüketim toplumlarındaki aydınların sorunları bizim sorunlarımızdan çok farklı. Yine de kendimizle Kürmann arasında ortak bazı özellikler bulabileceğimizi düşünüyorum.
- Yorumlar
- Yorum yazBu kitaba henüz kimse yorum yapmamıştır.