Çehov Toplu Eserler 4 Cilt Takım
Çehov'un sanatçı olarak olgunluğunun doruğuna ulaştığı dönemde (1891 - 1904) yazdığı hikayelerde, bundan önce Tolstoycu döneminde (1886 - 1890) yazdığı ve ona asıl ününü sağlayan hikayeleri de bir yana bırakırsak, onun yalnız çıraklık dönemi (1881 - 1886) içinde, sırf ekmek parasını çıkarabilmek amacıyla bir biri ardınca kaleme aldığı o yüzlerce kısa hikayesi içinde bile öyleleri vardır ki, bir büyük dehanın (şimşekleri değilse bile) kıvılcımları hemen göze çarpar.
Yine bu (birçoğunda önemsiz komik olayların yüzeysel bir biçimde ele alındığı) ilk hikayelerinde bile yer yer toplumsal bakışın ağır bastığı görülür ve en önemlisi, ister basit bir komik olay ele alınmış olsun, ister insanoğlunun haksızlıklarına, yaşamın cilvelerine değinilmiş olsun, onun bütün hikayelerinde derin bir insan sevgisi göze çarpar; onun en belirgin özelliği, özünü biçiminden değerli kılan yanı da işte budur.
Pek çok edebiyat eleştirmenince 'kısa hikayenin babası' sayılan Çehov'un sanatının her üç döneminden seçilmişhikayeleri yetkin Türkçe çevirileriyle Türk okuruna sunmaktan yayınevimiz büyük kıvanç duyar.
Oyun yazarı olarak Çehov büyük izlenim gücüyle, eski moda 'trük'lere hiç başvurmaksızın, insan yaşamından bölük pörçük saldığı ve önemsiz görünen olayları birbirine karıştırarak kurar hikâyesini. Yine tamamıyla kendisinin geliştirdiği ( ve talitçilerin asla başarılı olamadığı) 'dolaylı eylem' denilen teknikle kaleme aldığı oyunlarında dramatik eylem sahne dışında yer alır, oyun içindeki hareket ise oyun kişilerinin kendi yaşamların da dramatik olaylara gösterdikleri tepkileri yoğunlaştırır.
Çehov, her biri dramatik bir başyapıt sayılan dört oyunundan Martı, Vişne Bahçesi ve Üç Kızkardeş'e 'dram' adını verir. Rus yazınsal terminolojisinde 'dram', trajedi ile komedi arasında bir yere oturmaktadır. Vanya Dayı ise ilk dönemlerinde kaleme aldığı bir oyununun yeniden gözden geçirilmiş versiyonu olduğu, bu yüzden de yazar 'dolaylı eylem' tekniği ilkelerini burada uygulayamadığı içindir ki, bu oyununa ikincil ad olarak, Dört Perdelik, Köyden Sahneler alt başlığını koymuştur.
- Açıklama
Çehov'un sanatçı olarak olgunluğunun doruğuna ulaştığı dönemde (1891 - 1904) yazdığı hikayelerde, bundan önce Tolstoycu döneminde (1886 - 1890) yazdığı ve ona asıl ününü sağlayan hikayeleri de bir yana bırakırsak, onun yalnız çıraklık dönemi (1881 - 1886) içinde, sırf ekmek parasını çıkarabilmek amacıyla bir biri ardınca kaleme aldığı o yüzlerce kısa hikayesi içinde bile öyleleri vardır ki, bir büyük dehanın (şimşekleri değilse bile) kıvılcımları hemen göze çarpar.
Yine bu (birçoğunda önemsiz komik olayların yüzeysel bir biçimde ele alındığı) ilk hikayelerinde bile yer yer toplumsal bakışın ağır bastığı görülür ve en önemlisi, ister basit bir komik olay ele alınmış olsun, ister insanoğlunun haksızlıklarına, yaşamın cilvelerine değinilmiş olsun, onun bütün hikayelerinde derin bir insan sevgisi göze çarpar; onun en belirgin özelliği, özünü biçiminden değerli kılan yanı da işte budur.
Pek çok edebiyat eleştirmenince 'kısa hikayenin babası' sayılan Çehov'un sanatının her üç döneminden seçilmişhikayeleri yetkin Türkçe çevirileriyle Türk okuruna sunmaktan yayınevimiz büyük kıvanç duyar.
Oyun yazarı olarak Çehov büyük izlenim gücüyle, eski moda 'trük'lere hiç başvurmaksızın, insan yaşamından bölük pörçük saldığı ve önemsiz görünen olayları birbirine karıştırarak kurar hikâyesini. Yine tamamıyla kendisinin geliştirdiği ( ve talitçilerin asla başarılı olamadığı) 'dolaylı eylem' denilen teknikle kaleme aldığı oyunlarında dramatik eylem sahne dışında yer alır, oyun içindeki hareket ise oyun kişilerinin kendi yaşamların da dramatik olaylara gösterdikleri tepkileri yoğunlaştırır.
Çehov, her biri dramatik bir başyapıt sayılan dört oyunundan Martı, Vişne Bahçesi ve Üç Kızkardeş'e 'dram' adını verir. Rus yazınsal terminolojisinde 'dram', trajedi ile komedi arasında bir yere oturmaktadır. Vanya Dayı ise ilk dönemlerinde kaleme aldığı bir oyununun yeniden gözden geçirilmiş versiyonu olduğu, bu yüzden de yazar 'dolaylı eylem' tekniği ilkelerini burada uygulayamadığı içindir ki, bu oyununa ikincil ad olarak, Dört Perdelik, Köyden Sahneler alt başlığını koymuştur.
- Yorumlar
- Yorum yazBu kitaba henüz kimse yorum yapmamıştır.