Doğu İlleri ve Varto Tarihi
Mehmet Şerif Fırat, Dersim bölgesindeki Alevi aşiretlerin etnik ve kültürel olarak Türklükle ilişkilerini, tarihi olaylar ile kültürel bulgulara dayandırmıştır. O'na göre, Alevilerin inanç sistemi büyük oranda eski Türklerin Şamanî inançlarına dayanmaktaydı. Evlenme, boşanma, toy şölenleri, ölü gömme gelenekleri, nevruz, hıdrellez bayramları, dağ taş, ağaç gibi tabiat unsurlarının kutsal kabul edilmesi gibi kültürel unsurlar ile yaşam tarzları arasında büyük oranda benzerlik bulunmaktaydı. Yukarıda zikredilen kültürel ortaklıklar ve tarihsel ilişkiler temelinde; Kormanci ve Zazaca konuştukları halde, dini ritüellerde; Türkçe gülbenk ve dualar okumaları, Alevi aşiretlerin Türk olduklarını ve değişmesi oldukça zor alan dini ritüellerde, Türklüklerini muhafaza ettiklerini göstermekteydi.
Türk Tarih Kurumu'nun kitabı basmaması üzerine Mehmet Şerif Fırat kendi imkanlarıyla Turhan Selçuk vasıtasıyla kitabın basımını yaptırır. Kitap, çok kısa sürede tükenir ve yankı bulur. Kitabın Doğu illerindeki yankısı daha şok edicidir. Kürt adı verilen bir milletin olmadığını iddia ettiği yetmiyormuş gibi; bölgedeki Alevileri Kürtlerin arkasına takmaya çalışan çevrelerin suratına bir tokat gibi inmiş ve Aleviler ile Kürtler arasında hiçbir etnik ve kültürel ilişkinin bulunmadığını; aksine, Alevilerin öz be öz Türk olduklarını yazmıştır.
- Açıklama
Mehmet Şerif Fırat, Dersim bölgesindeki Alevi aşiretlerin etnik ve kültürel olarak Türklükle ilişkilerini, tarihi olaylar ile kültürel bulgulara dayandırmıştır. O'na göre, Alevilerin inanç sistemi büyük oranda eski Türklerin Şamanî inançlarına dayanmaktaydı. Evlenme, boşanma, toy şölenleri, ölü gömme gelenekleri, nevruz, hıdrellez bayramları, dağ taş, ağaç gibi tabiat unsurlarının kutsal kabul edilmesi gibi kültürel unsurlar ile yaşam tarzları arasında büyük oranda benzerlik bulunmaktaydı. Yukarıda zikredilen kültürel ortaklıklar ve tarihsel ilişkiler temelinde; Kormanci ve Zazaca konuştukları halde, dini ritüellerde; Türkçe gülbenk ve dualar okumaları, Alevi aşiretlerin Türk olduklarını ve değişmesi oldukça zor alan dini ritüellerde, Türklüklerini muhafaza ettiklerini göstermekteydi.
Türk Tarih Kurumu'nun kitabı basmaması üzerine Mehmet Şerif Fırat kendi imkanlarıyla Turhan Selçuk vasıtasıyla kitabın basımını yaptırır. Kitap, çok kısa sürede tükenir ve yankı bulur. Kitabın Doğu illerindeki yankısı daha şok edicidir. Kürt adı verilen bir milletin olmadığını iddia ettiği yetmiyormuş gibi; bölgedeki Alevileri Kürtlerin arkasına takmaya çalışan çevrelerin suratına bir tokat gibi inmiş ve Aleviler ile Kürtler arasında hiçbir etnik ve kültürel ilişkinin bulunmadığını; aksine, Alevilerin öz be öz Türk olduklarını yazmıştır.
- Yorumlar
- Yorum yazBu kitaba henüz kimse yorum yapmamıştır.