Er-Reddu Ale'l Mubtedia - Biatçilere Reddiye (Ciltli)
Rahmân ve Rahîm olan Allah'ın adıyla. Şüphesiz hamd Allah'a mahsustur. O'na hamd eder O'ndan yardım ister ve O'ndan bağışlanma dileriz. Nefislerimizin şerrinden ve amellerimizin kötüsünden Allah'a sığınırız. Allah'ın hidâyet ettiğini saptıracak O'nun saptırdığını hidâyet edecek yoktur. Şehâdet ederim ki Allah'tan başka ilâh yoktur. Tektir ortağı yoktur. Yine şehâdet ederim ki Muhammed O'nun kulu ve resûlüdür. Allah'ın salâtı onun âlinin ve ashâbının üzerine olsun.Bundan sonra: Bu İbnu'l Bennâ olarak bilinen Ebû Alî el-Hasen b. Ahmed el-Hanbelî rahimehullah'ın (v. 471) "er-Reddu ale'l Mubte-dia" kitabıdır. Bu onun Ehli Sünnet ve'l Cemaat'in akîdesini beyân edip bu akîdeye muhâlefet eden bidat ve hevâ ehline cevap vermek için kaleme aldığı bir kitaptır. Yine bu kitap; Kitab'dan Sünnet'ten ve Selef-i Sâlihîn'in eserlerinden delillerin zikrini içeren Ehli Sünnet'in icma ile hem kendisini hem ehlini zemmettiği ve kendisine bakmaktan sakındırdığı kelâmı barındırmayan önceki selefin metodu üzere hazırlanmış bir kitaptır.Musannif (rahimehullah) kitabına Ehli Hadîs'in fazîletini ve onların yardıma mazhar olan kurtulacak tâife olduklarını Sünnet'in fazîletini ve ona uymanın gerekliliğini söz konusu ederek başlamıştır. Sonra bunların arkasına bidatlerden ve bidat ehlinden sakındırma onların sözlerini terk etme onlarla yürümeme oturmama onlarla tartışmaktan ve çekişmekten sakındırma Selef-i Sâlihîn'in kelâm ilminden ve ehlinden sakındırması kelâmı öğrenmekten ve öğretmekten sakındırma kelâmcının asla iflâha eremeyeceği gibi konuları eklemiştir. Sonra zındıkların uydurduğu yalan ve uydurma hadisler hususunda bir bab açmış bu babda bidat ehlinin imamlarının isimlerini zikretmiş ve onlardan sakındırmıştır.
Bu babların arkasına Sünnet ve itikâd ile alâkalı kadere iman Kur'ân'a ve onun Allah'ın yaratılmamış kelâmı olduğuna iman müminlerin Rablerini göreceğine iman kabir azâbına iman Mizan'a iman Sırat'a iman Havz'a iman Şefaat'e iman Mesih Deccâl'e iman cennet ve cehennemin yaratılmış olduğuna iman gibi meseleleri içeren babları ve itikâd ile alâkalı diğer bazı babları eklemiştir. Sonra kitabını Sahâbe (radıyallahu anhum) onların konumu fazîleti ve onlarla alâkalı bazı meseleler ile ilgili bablarla noktalamıştır.Musannifin bu kitapta izlediği metod şudur: O meselelerden her biri için bir bab açmış ve onun altında Kitab'dan Sünnet'ten ve Selef'in eserlerinden delilleri zikretmiştir. Sonra bu meselelerde Ehli Sünnet'e muhâlefet eden bazı fırkaları söz konusu etmiş onlara cevap vermiştir. Bazı bablardan sonra onları tamamlayıcı fasıllar ve bahisler eklemiştir.İşte böyle. Allah'tan bu kitabı meydana çıkarıp üzerine ta'lîk yazma işini sadece kendi vechi için yapılan ve nebîsinin sünnetine muvâfık olan bir iş kılmasını niyaz ediyorum. İslâm'dan ve Sün-net'ten dolayı Allah'a hamdolsun.
- Açıklama
Rahmân ve Rahîm olan Allah'ın adıyla. Şüphesiz hamd Allah'a mahsustur. O'na hamd eder O'ndan yardım ister ve O'ndan bağışlanma dileriz. Nefislerimizin şerrinden ve amellerimizin kötüsünden Allah'a sığınırız. Allah'ın hidâyet ettiğini saptıracak O'nun saptırdığını hidâyet edecek yoktur. Şehâdet ederim ki Allah'tan başka ilâh yoktur. Tektir ortağı yoktur. Yine şehâdet ederim ki Muhammed O'nun kulu ve resûlüdür. Allah'ın salâtı onun âlinin ve ashâbının üzerine olsun.Bundan sonra: Bu İbnu'l Bennâ olarak bilinen Ebû Alî el-Hasen b. Ahmed el-Hanbelî rahimehullah'ın (v. 471) "er-Reddu ale'l Mubte-dia" kitabıdır. Bu onun Ehli Sünnet ve'l Cemaat'in akîdesini beyân edip bu akîdeye muhâlefet eden bidat ve hevâ ehline cevap vermek için kaleme aldığı bir kitaptır. Yine bu kitap; Kitab'dan Sünnet'ten ve Selef-i Sâlihîn'in eserlerinden delillerin zikrini içeren Ehli Sünnet'in icma ile hem kendisini hem ehlini zemmettiği ve kendisine bakmaktan sakındırdığı kelâmı barındırmayan önceki selefin metodu üzere hazırlanmış bir kitaptır.Musannif (rahimehullah) kitabına Ehli Hadîs'in fazîletini ve onların yardıma mazhar olan kurtulacak tâife olduklarını Sünnet'in fazîletini ve ona uymanın gerekliliğini söz konusu ederek başlamıştır. Sonra bunların arkasına bidatlerden ve bidat ehlinden sakındırma onların sözlerini terk etme onlarla yürümeme oturmama onlarla tartışmaktan ve çekişmekten sakındırma Selef-i Sâlihîn'in kelâm ilminden ve ehlinden sakındırması kelâmı öğrenmekten ve öğretmekten sakındırma kelâmcının asla iflâha eremeyeceği gibi konuları eklemiştir. Sonra zındıkların uydurduğu yalan ve uydurma hadisler hususunda bir bab açmış bu babda bidat ehlinin imamlarının isimlerini zikretmiş ve onlardan sakındırmıştır.
Bu babların arkasına Sünnet ve itikâd ile alâkalı kadere iman Kur'ân'a ve onun Allah'ın yaratılmamış kelâmı olduğuna iman müminlerin Rablerini göreceğine iman kabir azâbına iman Mizan'a iman Sırat'a iman Havz'a iman Şefaat'e iman Mesih Deccâl'e iman cennet ve cehennemin yaratılmış olduğuna iman gibi meseleleri içeren babları ve itikâd ile alâkalı diğer bazı babları eklemiştir. Sonra kitabını Sahâbe (radıyallahu anhum) onların konumu fazîleti ve onlarla alâkalı bazı meseleler ile ilgili bablarla noktalamıştır.Musannifin bu kitapta izlediği metod şudur: O meselelerden her biri için bir bab açmış ve onun altında Kitab'dan Sünnet'ten ve Selef'in eserlerinden delilleri zikretmiştir. Sonra bu meselelerde Ehli Sünnet'e muhâlefet eden bazı fırkaları söz konusu etmiş onlara cevap vermiştir. Bazı bablardan sonra onları tamamlayıcı fasıllar ve bahisler eklemiştir.İşte böyle. Allah'tan bu kitabı meydana çıkarıp üzerine ta'lîk yazma işini sadece kendi vechi için yapılan ve nebîsinin sünnetine muvâfık olan bir iş kılmasını niyaz ediyorum. İslâm'dan ve Sün-net'ten dolayı Allah'a hamdolsun.
- Yorumlar
- Yorum yazBu kitaba henüz kimse yorum yapmamıştır.