Ev Hanımlarına Mahsus Alafranga Pastacılık
Son dönem Osmanlı toplumunda “Batı terbiyesiyle yetişmiş aydın” tiplemesininen güzel örneklerinden olan Rabiha Rifat Hanım tarafından kaleme alınmış EvHanımlarına Mahsus Alafranga Pastacılık pastalardan kurabiyelere, bisküvilerdensimite kadar geniş bir yelpazede 41 tarif içeriyor. Gerek kullanılan malzemelergerek yapılış şekilleri dikkate alındığında Avrupa'dan “uyarlama” diyebileceğimizde bir kitap bu. Ancak her durumda hem ardında yatan sosyal tarih, hemyazarının kimliği, hem de içerdiği tarifler açısından önemli bir kitap. SadeceRabiha Rifat Hanım'ın tariflerinden de oluşmuyor üstelik: Güzin Yalın, genel olarakpastacılık ve Osmanlı mutfağının özellikleri üzerine bir çerçeve çizerken; SulaBozis, Osmanlı'da pastacılık ve pastaneler hakkında bir değerlendirme sunuyor.Emin Nedret İşli'nin kaleme aldığı kısa Rabiha Rifat Hanım biyografisiyse yazarıbiraz daha yakından tanımamızı sağlıyor. Şef Özgün Ünver de tarifler hakkındakiyorumları ve açıklayıcı notlarıyla, ilginç noktalara işaret ediyor.
1 Kasım 1928'de “Türk Harflerinin Kabul ve Tatbiki Hakkında Kanun”unyayımlanmasının ardından, 1 Ocak 1929 tarihi itibariyle başlanan Latin harfli kitapneşriyatının yemek konulu ilk kitabını (Alafranga ve Alaturka Nefis Yemekler)kaleme alan Rabiha Rifat Hanım'ın Ev Hanımlarına Mahsus Alafranga Pastacılıkkitabı dönemin mutfak kültürünün bir boyutu açısından zengin bir kaynak.
“(...) bugün tükettiğimiz haliyle pastalar Osmanlı mutfağında 19. yüzyılın ikinciyarısına kadar mevcut değildi; Osmanlı sofralarında ne kremalı pastalar ne deçikolatalı yiyecekler vardı. Bu tatlar mutfağımıza Batı mutfağından ithal edilmişoldukları için Osmanlı Batı'dan toplumsal olarak etkilenmeye başladıktan sonrasofralarımıza ulaştılar.”
GÜZİN YALIN
- Açıklama
Son dönem Osmanlı toplumunda “Batı terbiyesiyle yetişmiş aydın” tiplemesininen güzel örneklerinden olan Rabiha Rifat Hanım tarafından kaleme alınmış EvHanımlarına Mahsus Alafranga Pastacılık pastalardan kurabiyelere, bisküvilerdensimite kadar geniş bir yelpazede 41 tarif içeriyor. Gerek kullanılan malzemelergerek yapılış şekilleri dikkate alındığında Avrupa'dan “uyarlama” diyebileceğimizde bir kitap bu. Ancak her durumda hem ardında yatan sosyal tarih, hemyazarının kimliği, hem de içerdiği tarifler açısından önemli bir kitap. SadeceRabiha Rifat Hanım'ın tariflerinden de oluşmuyor üstelik: Güzin Yalın, genel olarakpastacılık ve Osmanlı mutfağının özellikleri üzerine bir çerçeve çizerken; SulaBozis, Osmanlı'da pastacılık ve pastaneler hakkında bir değerlendirme sunuyor.Emin Nedret İşli'nin kaleme aldığı kısa Rabiha Rifat Hanım biyografisiyse yazarıbiraz daha yakından tanımamızı sağlıyor. Şef Özgün Ünver de tarifler hakkındakiyorumları ve açıklayıcı notlarıyla, ilginç noktalara işaret ediyor.
1 Kasım 1928'de “Türk Harflerinin Kabul ve Tatbiki Hakkında Kanun”unyayımlanmasının ardından, 1 Ocak 1929 tarihi itibariyle başlanan Latin harfli kitapneşriyatının yemek konulu ilk kitabını (Alafranga ve Alaturka Nefis Yemekler)kaleme alan Rabiha Rifat Hanım'ın Ev Hanımlarına Mahsus Alafranga Pastacılıkkitabı dönemin mutfak kültürünün bir boyutu açısından zengin bir kaynak.
“(...) bugün tükettiğimiz haliyle pastalar Osmanlı mutfağında 19. yüzyılın ikinciyarısına kadar mevcut değildi; Osmanlı sofralarında ne kremalı pastalar ne deçikolatalı yiyecekler vardı. Bu tatlar mutfağımıza Batı mutfağından ithal edilmişoldukları için Osmanlı Batı'dan toplumsal olarak etkilenmeye başladıktan sonrasofralarımıza ulaştılar.”
GÜZİN YALIN
- Yorumlar
- Yorum yazBu kitaba henüz kimse yorum yapmamıştır.