%30
Hayalat-ı Dil Hasan Tevfik
Teknik Bilgiler
Stok Kodu
9786052071731
Boyut
13.50x21.00
Sayfa Sayısı
288
Basım Yeri
İstanbul
Baskı
1
Basım Tarihi
2019-01
Kapak Türü
Ciltsiz
Kağıt Türü
2. Hamur
Dili
Türkçe

Hayalat-ı Dil

40,00TL
28,00TL
%30
Satışta değil
9786052071731
776567
Hayalat-ı Dil
Hayalat-ı Dil
28.00

Kaynaklarda “alim, adaletli, yüksek ahlaklı, latifeci bir zat ve salih bir Müslüman” olduğu kaydedilen Hasan Tevfik'in (1834-1908) kaleme aldığı Hayalat-ı Dil, ilk olarak 1868'de basılmıştır. Şimdi de hem sadeleştirilmiş olarak hem de latinize edilmiş ve tıpkıbasımıyla karşılık sayfalar halinde Türkçenin edebiyat evrenine katılıyor.

Geleneksel hikaye ile modern anlatım tarzı arasında eşikte bir eser olan Hayalat-ı Dil'i, “modern bir romandan” ziyade Divan edebiyatı ve Halk edebiyatı gelenekleri çerçevesinde kaleme alınmış ancak taşıdığı yenilikler sebebiyle bu geleneklerden ayrılan özelliklere de sahip “bir geçiş dönemi eseri” olarak tanımlamak daha doğru olacaktır. Ancak Tanzimat Dönemi itibarıyla değişim sürecine giren insan ve toplumun, edebiyatta da değişimi beraberinde getirmesi, Hayalat-ı Dil'i Türk edebiyatındaki bu tabii gelişimin zorunlu bir nüvesi olarak kabul etmeyi ve edebiyat tarihinde hak ettiği konuma yerleştirmeyi gerektirmektedir. Sembolik bir anlatımı benimseyerek devri için siyasi, sosyal, ekonomik bazı eleştiri ve önerilerde bulunması ve kahramanlarında birtakım yenilikleri barındırması ise eseri modern anlatılara yaklaştırmaktadır.

Hayalat-ı Dil'in sembollerle örülü dünyasında, kurgu olarak eserin baş kahramanı olan Murg-ı Dil, başından geçenleri yazara anlatır. Aslında Murg-ı Dil vasıtasıyla kendi gönlüyle konuşan ve bu yolla hayal dünyasını kaleme alan Hasan Tevfik'tir. Civantab'da yaşayan Murg-ı Dil, genç ve neşeli bir delikanlı iken Canan'ı görüp ona aşık olur. Aşkını ilan ettiğinde reddedilir. Terkedilen Murg-ı Dil, sevgilisine yeniden kavuşana kadar çok sayıda yere gider. Eserin diğer kahramanlarından ve eser boyunca Murg-ı Dil'den yardımlarını esirgemeyen Pir ve Nayab bilgelik ve cesaret özellikleriyle birbirini bütünleyen iki tiptir. Onlar bu özellikleriyle geleneği temsil ederler. Eserde geçen mekanlar ve şahıslar semboller üzerinden anlatıldığı için baş kahraman Murg-ı Dil'in Osmanlı Devleti'ni, Canan'ın onun geleceğini, Erguvan'ın Avrupa'yı, önce dost görünüp sonra Murg-ı Dil'i rehin alan vahşilerinse Avrupa devletlerini simgelediği bu eser hakkında araştırma yapanlar tarafından dile getirilmiştir.

  • Açıklama
    • Kaynaklarda “alim, adaletli, yüksek ahlaklı, latifeci bir zat ve salih bir Müslüman” olduğu kaydedilen Hasan Tevfik'in (1834-1908) kaleme aldığı Hayalat-ı Dil, ilk olarak 1868'de basılmıştır. Şimdi de hem sadeleştirilmiş olarak hem de latinize edilmiş ve tıpkıbasımıyla karşılık sayfalar halinde Türkçenin edebiyat evrenine katılıyor.

      Geleneksel hikaye ile modern anlatım tarzı arasında eşikte bir eser olan Hayalat-ı Dil'i, “modern bir romandan” ziyade Divan edebiyatı ve Halk edebiyatı gelenekleri çerçevesinde kaleme alınmış ancak taşıdığı yenilikler sebebiyle bu geleneklerden ayrılan özelliklere de sahip “bir geçiş dönemi eseri” olarak tanımlamak daha doğru olacaktır. Ancak Tanzimat Dönemi itibarıyla değişim sürecine giren insan ve toplumun, edebiyatta da değişimi beraberinde getirmesi, Hayalat-ı Dil'i Türk edebiyatındaki bu tabii gelişimin zorunlu bir nüvesi olarak kabul etmeyi ve edebiyat tarihinde hak ettiği konuma yerleştirmeyi gerektirmektedir. Sembolik bir anlatımı benimseyerek devri için siyasi, sosyal, ekonomik bazı eleştiri ve önerilerde bulunması ve kahramanlarında birtakım yenilikleri barındırması ise eseri modern anlatılara yaklaştırmaktadır.

      Hayalat-ı Dil'in sembollerle örülü dünyasında, kurgu olarak eserin baş kahramanı olan Murg-ı Dil, başından geçenleri yazara anlatır. Aslında Murg-ı Dil vasıtasıyla kendi gönlüyle konuşan ve bu yolla hayal dünyasını kaleme alan Hasan Tevfik'tir. Civantab'da yaşayan Murg-ı Dil, genç ve neşeli bir delikanlı iken Canan'ı görüp ona aşık olur. Aşkını ilan ettiğinde reddedilir. Terkedilen Murg-ı Dil, sevgilisine yeniden kavuşana kadar çok sayıda yere gider. Eserin diğer kahramanlarından ve eser boyunca Murg-ı Dil'den yardımlarını esirgemeyen Pir ve Nayab bilgelik ve cesaret özellikleriyle birbirini bütünleyen iki tiptir. Onlar bu özellikleriyle geleneği temsil ederler. Eserde geçen mekanlar ve şahıslar semboller üzerinden anlatıldığı için baş kahraman Murg-ı Dil'in Osmanlı Devleti'ni, Canan'ın onun geleceğini, Erguvan'ın Avrupa'yı, önce dost görünüp sonra Murg-ı Dil'i rehin alan vahşilerinse Avrupa devletlerini simgelediği bu eser hakkında araştırma yapanlar tarafından dile getirilmiştir.

  • Yorumlar
    • Yorum yaz
      Bu kitaba henüz kimse yorum yapmamıştır.
Kapat