İslam Hukuk Düşüncesinde Mali Mükellefiyetler Açısından Nisap
Kişinin malî vecibelerle mükellef sayılabilmesi için belirli bir düzeyde malî birikime sahip olmasının sınırı Sünnet ile belirlenmiştir. Bu mükellefiyetlerden bazılarının sınırı Sünnet'te açık ve net olarak ifade edilmişken bazılarında ise bu belirginlik bulunmamaktadır.
Sınırı açık ve net olarak ifade edilen nisaplarla ilgili klasik dönemde herhangi bir tartışmanın ortaya çıkmadığı aksine bunlarla ilgili farklı yorumların modern dönemde yapıldığı görülmektedir. Mutlak ta‘lîl ve kısmî taabbud olarak formüle edebileceğimiz bu yorumlar farklı şekillerde gerekçelendirilmiştir.
Hz. Peygamber (s.a.v.) döneminde nisapların birbirine denkliği ve bunların bir yıllık geçim için yeterli olduğuna yönelik iddialar bu gerekçelerin temelini oluşturmaktadır. Malî mükellefiyetlerin tamamının ele alındığı bu kitapta vahiy sürecinden günümüze kadar ümmetin uygulaması ortaya konulmuş ve modern dönemde konuya ilişkin ileri sürülen gerekçelerin kritiği yapılmıştır.
- Açıklama
Kişinin malî vecibelerle mükellef sayılabilmesi için belirli bir düzeyde malî birikime sahip olmasının sınırı Sünnet ile belirlenmiştir. Bu mükellefiyetlerden bazılarının sınırı Sünnet'te açık ve net olarak ifade edilmişken bazılarında ise bu belirginlik bulunmamaktadır.
Sınırı açık ve net olarak ifade edilen nisaplarla ilgili klasik dönemde herhangi bir tartışmanın ortaya çıkmadığı aksine bunlarla ilgili farklı yorumların modern dönemde yapıldığı görülmektedir. Mutlak ta‘lîl ve kısmî taabbud olarak formüle edebileceğimiz bu yorumlar farklı şekillerde gerekçelendirilmiştir.
Hz. Peygamber (s.a.v.) döneminde nisapların birbirine denkliği ve bunların bir yıllık geçim için yeterli olduğuna yönelik iddialar bu gerekçelerin temelini oluşturmaktadır. Malî mükellefiyetlerin tamamının ele alındığı bu kitapta vahiy sürecinden günümüze kadar ümmetin uygulaması ortaya konulmuş ve modern dönemde konuya ilişkin ileri sürülen gerekçelerin kritiği yapılmıştır.
- Yorumlar
- Yorum yazBu kitaba henüz kimse yorum yapmamıştır.