İslamı Yeniden Anlama
"Şimdi müslümanların ilerlemesi için tekrar idealistlerin hakim olması, İslam'da yeni bir hareketin başlaması, İslam'ı yeni zamana göre yeniden anlama ve yoruma tabii tutma zorunluluğu doğdu. İslam'ı evrensel kabul eden, onun her zaman idealistlerin hakimiyetinde olmasını kabullenmek zorundadır. Böyle düşünmeyen kimseler İslam'ın her zaman geçerliliğini kabul etmemiş olurlar. İnanç, fiili durum ve vakıa ile uyum halinde olursa gerçekleşme imkanı bulur."
"Yapılacak iş, İslam'ın getirdiği ilk anlayışa dönüp ilim otoritelerini yıkmak ve onların otoriteliğinin İslam'ın esasına aykırı olduğunu öğrenmek, bilmek, öğretmek ve sonra ona göre hareket etmektir. Bir mesele İmam Azam, İmam Şafii, İmam Maturidi, İmam Eşari, İmam Buhari, İmam Gazali dediği için doğru değildir. Doğruluk ölçüsü, bu gibi imamların söylediklerinden ve onların eserlerinde bulunduğundan dolayı değildir. Doğruluk ölçüsünü onların dışında aramak lazımdır. Yapılacak ilmi iş budur. Bu onları küçük görmek değildir. Bu esas, onların kitaplarında da vardır. Onlar da bu esası kabul etmişler ve kendilerinin sözlerini de bu esasa göre okumamızı istemişlerdir. Artık bunu yalnız sözde bir esas ve metot değil, uygulamaya koymamız gereken temel hedef olarak almalıyız. Yoksa söz yeterli değildir. Sözün şu faydası vardır ki, fikri aşılar ve başkasına iletir, yapılmasını, benimsenmesini ve sonra uygulanmasını sağlar."
- Açıklama
"Şimdi müslümanların ilerlemesi için tekrar idealistlerin hakim olması, İslam'da yeni bir hareketin başlaması, İslam'ı yeni zamana göre yeniden anlama ve yoruma tabii tutma zorunluluğu doğdu. İslam'ı evrensel kabul eden, onun her zaman idealistlerin hakimiyetinde olmasını kabullenmek zorundadır. Böyle düşünmeyen kimseler İslam'ın her zaman geçerliliğini kabul etmemiş olurlar. İnanç, fiili durum ve vakıa ile uyum halinde olursa gerçekleşme imkanı bulur."
"Yapılacak iş, İslam'ın getirdiği ilk anlayışa dönüp ilim otoritelerini yıkmak ve onların otoriteliğinin İslam'ın esasına aykırı olduğunu öğrenmek, bilmek, öğretmek ve sonra ona göre hareket etmektir. Bir mesele İmam Azam, İmam Şafii, İmam Maturidi, İmam Eşari, İmam Buhari, İmam Gazali dediği için doğru değildir. Doğruluk ölçüsü, bu gibi imamların söylediklerinden ve onların eserlerinde bulunduğundan dolayı değildir. Doğruluk ölçüsünü onların dışında aramak lazımdır. Yapılacak ilmi iş budur. Bu onları küçük görmek değildir. Bu esas, onların kitaplarında da vardır. Onlar da bu esası kabul etmişler ve kendilerinin sözlerini de bu esasa göre okumamızı istemişlerdir. Artık bunu yalnız sözde bir esas ve metot değil, uygulamaya koymamız gereken temel hedef olarak almalıyız. Yoksa söz yeterli değildir. Sözün şu faydası vardır ki, fikri aşılar ve başkasına iletir, yapılmasını, benimsenmesini ve sonra uygulanmasını sağlar."
- Yorumlar
- Yorum yazBu kitaba henüz kimse yorum yapmamıştır.