Max Liebermann: Resimde Hayal Gücü
Liebermann'ın 1916'da yayınlanan kitabının da ismi olan ilk bölümü; “Resimde Hayâl Gücü” 1904'te, Worringer'in Soyutlama ve Duyumsama”sı ile Kandinsky'nin “Sanatta Tinsellik Üzerine”sinden önce yazılmış olmasından ötürü önemli ve ben de bir okuma çalışmasının Türkçede yayınlanmasını içsel ihtiyaç olarak duydum.
Liebermann'ın kitabında da örneklerle ele aldığı şu vurgularına kulak verelim: Fakat resme ne denli yüksek değer verirsek verelim, iyi resim üzerinde iyi düşünülmüş olan resimdir. En doğru desenin, en usta uygulamanın, en göz kamaştırıcı renklerin ne önemi var ki, eğer bu dışsal yaklaşımlar en içte bulunan duygudan yoksunsa! Aksi takdirde resim boyanmış tuvalden başka bir şey olmaz. Sadece hayâl gücü tuvali canlandırabilir ve ressamın eline rehberlik etmesi için parmak uçlarına dek yayılması gerekeni verir. Hayâl gücü kendisi görünmese bile, kendisini her fırça darbesinde görünür kılar, yalnız görebilecek gözleri olanlar ve hissedenler bunu görür.
- Açıklama
Liebermann'ın 1916'da yayınlanan kitabının da ismi olan ilk bölümü; “Resimde Hayâl Gücü” 1904'te, Worringer'in Soyutlama ve Duyumsama”sı ile Kandinsky'nin “Sanatta Tinsellik Üzerine”sinden önce yazılmış olmasından ötürü önemli ve ben de bir okuma çalışmasının Türkçede yayınlanmasını içsel ihtiyaç olarak duydum.
Liebermann'ın kitabında da örneklerle ele aldığı şu vurgularına kulak verelim: Fakat resme ne denli yüksek değer verirsek verelim, iyi resim üzerinde iyi düşünülmüş olan resimdir. En doğru desenin, en usta uygulamanın, en göz kamaştırıcı renklerin ne önemi var ki, eğer bu dışsal yaklaşımlar en içte bulunan duygudan yoksunsa! Aksi takdirde resim boyanmış tuvalden başka bir şey olmaz. Sadece hayâl gücü tuvali canlandırabilir ve ressamın eline rehberlik etmesi için parmak uçlarına dek yayılması gerekeni verir. Hayâl gücü kendisi görünmese bile, kendisini her fırça darbesinde görünür kılar, yalnız görebilecek gözleri olanlar ve hissedenler bunu görür.
- Yorumlar
- Yorum yazBu kitaba henüz kimse yorum yapmamıştır.