Mısırın ilk kralları İÖ yaklaşık üçbinli yıllarda hüküm sürmeye başladılar. Mısır halkı bin yılları aşan varoluşu sırasında köklü bir dinsel ve toplumsal örgütlenme yarattı. Kendi mitlerini varedip, kapsamlı bir panteon oluşturdular. Nil'in taşmalarını hesaplarken diğer yandan ötedünyayı anlatan rehberler yaratıyorlardı. Kendi coğrafyalarının diğer hakları ve inanışları üzerinde tartışmasız bir üstünlük kurdular . Askeri yenilgilerle tarih sahnesinden silindiklerinde dinsel örgütlenmeleri, inanç sistemleri ve toplumsal ilişkileri Yunan ve roma kültürünü çoktan etkilemiş ve Batı uygarlığının temellerine nüfuz etmişti.
Tarihinin seyri içinde Mısır yalnızca arkeolojik bir hasat bölgesi olarak kabul gördü. Uygarlığın "yitik" kültürüyle hesaplaşma-karşılama ancak hiyeroglif yazının 1822'de çözülmesiyle mümkün oldu. Dile gelen ötekini dinlemek ve kayıp bir uygarlığı -kâğıt üstünde de olsa- yeniden kurtarmak şimdi Batı disiplinlerinin yeni tutkusuydu. Mısırbilim başlığı altında yapılan bu çalışmalar, piramitin taşlarını teker teker yerine koymaya uğraşan çok yönlü bir inaşa faaliyeti olarak günümüze kadar sürdü ve hâlâ sürüyor. Alanının en önemli isimlerinden biri olan Erik Hornung Mısırbiilime Giriş'te bu tamamlanmamış pramidin bir resmini çiziyor.
- Açıklama
Mısırın ilk kralları İÖ yaklaşık üçbinli yıllarda hüküm sürmeye başladılar. Mısır halkı bin yılları aşan varoluşu sırasında köklü bir dinsel ve toplumsal örgütlenme yarattı. Kendi mitlerini varedip, kapsamlı bir panteon oluşturdular. Nil'in taşmalarını hesaplarken diğer yandan ötedünyayı anlatan rehberler yaratıyorlardı. Kendi coğrafyalarının diğer hakları ve inanışları üzerinde tartışmasız bir üstünlük kurdular . Askeri yenilgilerle tarih sahnesinden silindiklerinde dinsel örgütlenmeleri, inanç sistemleri ve toplumsal ilişkileri Yunan ve roma kültürünü çoktan etkilemiş ve Batı uygarlığının temellerine nüfuz etmişti.
Tarihinin seyri içinde Mısır yalnızca arkeolojik bir hasat bölgesi olarak kabul gördü. Uygarlığın "yitik" kültürüyle hesaplaşma-karşılama ancak hiyeroglif yazının 1822'de çözülmesiyle mümkün oldu. Dile gelen ötekini dinlemek ve kayıp bir uygarlığı -kâğıt üstünde de olsa- yeniden kurtarmak şimdi Batı disiplinlerinin yeni tutkusuydu. Mısırbilim başlığı altında yapılan bu çalışmalar, piramitin taşlarını teker teker yerine koymaya uğraşan çok yönlü bir inaşa faaliyeti olarak günümüze kadar sürdü ve hâlâ sürüyor. Alanının en önemli isimlerinden biri olan Erik Hornung Mısırbiilime Giriş'te bu tamamlanmamış pramidin bir resmini çiziyor.
- Yorumlar
- Yorum yazBu kitaba henüz kimse yorum yapmamıştır.