9789758086177
631824
https://www.kitapburada.com/kitap/muzigin-tarihsel-evrimi
Müziğin Tarihsel Evrimi
3.95
Kendisinden olmadığı kuşkusuyla çocuğunu öldüren Gesualdo'nun müziğine nasıl yaklaşırsınız?
İşte size kabaca bir Wagner yaşamı. Kabaca diyorum çünkü bu bilgilerin gerektirdiği önbilgilenmeyi şöyle dallara ayırsam en az yirmi yol görünüyor. Romantisizm, opera librettoları, 1848 olayları, Bakunin, Nietzsche, Bayreuth, Wagner'in makaleleri... Bunların içinde dikkat ederseniz henüz müziğe gelmedim. Bir bağdarın yaşamında ikonografik bilgilerin önemini vurgulamak gereksiz. Ancak ne yazık ki ülkemizde olmayan şeylerden biri de bu. Onun için de hem anlamak, hem de yargılamak (çünkü böyle bir şey de yapılıyor nedense) çok daha güç duruma geliyor. Bir bağdarın ideolojik görüşlerinizden çok ayrı bir yerde olması, yarattıklarının gözünüzdeki değerini etkileyebilir mi? Ya da ırkçı olması. Peki ya seks düşkünü olması ve önüne gelen her kadınla sınır tanımadan ilişkiye girmesi? Gelin bunu genelleştirelim. Kendisinden olmadığı kuşkusuyla çocuğunu öldüren Gesualdo'nun müziğine nasıl yaklaşırsınız? Köylü Namusu'nun prelüdünü dinledikten sonra bu müziğin, faşistliğini açıkça duyuran ve Mussolini hayranlığından korkusuzca söz eden Mascagni'nin olduğunu öğrendiğinizde tepkiniz ne olur? Kızar mısınız? Peki bu insanın yapayalnız, sefil bir şekilde öldüğünü öğrenince bu defa da acır mısınız? Stalin'in buyruklarına boyun eğen Sovyet bağdarların müziklerini beğendiğinizde kendinizle çelişkiye düşmez misiniz? Bunları biraz düşünün. Daha doğrusu kafa patlatın. Sakın ola Wagner'in misyonerliğini yaptığım falan sanılmasın. Söylemek istediğim şey farklı: Alışılmış müzik tarihi bilgileri içinde bir bağdarı, seslendiriciyi ya da kuramcıyı salt müzikte yaptığı şeylerle tanımanın kısırlığı rahatsız edici. Ama bunun yanısıra onun yapıtlarıyla özel yaşamı ya da ideolojisinin duygusal olarak birbirine karıştırılmaması gerektiğini söylüyorum. Bunu yapmak başlangıçta güç gibi görünse de inanın o kadar değil. Bu konuda yalnızca duyularınıza, beğeninize güvenin ve Tinctoris'in 16. yüzyılda dediği gib ikulağınızı tek yetkili kılın.
(Arka Kapak)
İşte size kabaca bir Wagner yaşamı. Kabaca diyorum çünkü bu bilgilerin gerektirdiği önbilgilenmeyi şöyle dallara ayırsam en az yirmi yol görünüyor. Romantisizm, opera librettoları, 1848 olayları, Bakunin, Nietzsche, Bayreuth, Wagner'in makaleleri... Bunların içinde dikkat ederseniz henüz müziğe gelmedim. Bir bağdarın yaşamında ikonografik bilgilerin önemini vurgulamak gereksiz. Ancak ne yazık ki ülkemizde olmayan şeylerden biri de bu. Onun için de hem anlamak, hem de yargılamak (çünkü böyle bir şey de yapılıyor nedense) çok daha güç duruma geliyor. Bir bağdarın ideolojik görüşlerinizden çok ayrı bir yerde olması, yarattıklarının gözünüzdeki değerini etkileyebilir mi? Ya da ırkçı olması. Peki ya seks düşkünü olması ve önüne gelen her kadınla sınır tanımadan ilişkiye girmesi? Gelin bunu genelleştirelim. Kendisinden olmadığı kuşkusuyla çocuğunu öldüren Gesualdo'nun müziğine nasıl yaklaşırsınız? Köylü Namusu'nun prelüdünü dinledikten sonra bu müziğin, faşistliğini açıkça duyuran ve Mussolini hayranlığından korkusuzca söz eden Mascagni'nin olduğunu öğrendiğinizde tepkiniz ne olur? Kızar mısınız? Peki bu insanın yapayalnız, sefil bir şekilde öldüğünü öğrenince bu defa da acır mısınız? Stalin'in buyruklarına boyun eğen Sovyet bağdarların müziklerini beğendiğinizde kendinizle çelişkiye düşmez misiniz? Bunları biraz düşünün. Daha doğrusu kafa patlatın. Sakın ola Wagner'in misyonerliğini yaptığım falan sanılmasın. Söylemek istediğim şey farklı: Alışılmış müzik tarihi bilgileri içinde bir bağdarı, seslendiriciyi ya da kuramcıyı salt müzikte yaptığı şeylerle tanımanın kısırlığı rahatsız edici. Ama bunun yanısıra onun yapıtlarıyla özel yaşamı ya da ideolojisinin duygusal olarak birbirine karıştırılmaması gerektiğini söylüyorum. Bunu yapmak başlangıçta güç gibi görünse de inanın o kadar değil. Bu konuda yalnızca duyularınıza, beğeninize güvenin ve Tinctoris'in 16. yüzyılda dediği gib ikulağınızı tek yetkili kılın.
(Arka Kapak)
- Açıklama
- Kendisinden olmadığı kuşkusuyla çocuğunu öldüren Gesualdo'nun müziğine nasıl yaklaşırsınız?
İşte size kabaca bir Wagner yaşamı. Kabaca diyorum çünkü bu bilgilerin gerektirdiği önbilgilenmeyi şöyle dallara ayırsam en az yirmi yol görünüyor. Romantisizm, opera librettoları, 1848 olayları, Bakunin, Nietzsche, Bayreuth, Wagner'in makaleleri... Bunların içinde dikkat ederseniz henüz müziğe gelmedim. Bir bağdarın yaşamında ikonografik bilgilerin önemini vurgulamak gereksiz. Ancak ne yazık ki ülkemizde olmayan şeylerden biri de bu. Onun için de hem anlamak, hem de yargılamak (çünkü böyle bir şey de yapılıyor nedense) çok daha güç duruma geliyor. Bir bağdarın ideolojik görüşlerinizden çok ayrı bir yerde olması, yarattıklarının gözünüzdeki değerini etkileyebilir mi? Ya da ırkçı olması. Peki ya seks düşkünü olması ve önüne gelen her kadınla sınır tanımadan ilişkiye girmesi? Gelin bunu genelleştirelim. Kendisinden olmadığı kuşkusuyla çocuğunu öldüren Gesualdo'nun müziğine nasıl yaklaşırsınız? Köylü Namusu'nun prelüdünü dinledikten sonra bu müziğin, faşistliğini açıkça duyuran ve Mussolini hayranlığından korkusuzca söz eden Mascagni'nin olduğunu öğrendiğinizde tepkiniz ne olur? Kızar mısınız? Peki bu insanın yapayalnız, sefil bir şekilde öldüğünü öğrenince bu defa da acır mısınız? Stalin'in buyruklarına boyun eğen Sovyet bağdarların müziklerini beğendiğinizde kendinizle çelişkiye düşmez misiniz? Bunları biraz düşünün. Daha doğrusu kafa patlatın. Sakın ola Wagner'in misyonerliğini yaptığım falan sanılmasın. Söylemek istediğim şey farklı: Alışılmış müzik tarihi bilgileri içinde bir bağdarı, seslendiriciyi ya da kuramcıyı salt müzikte yaptığı şeylerle tanımanın kısırlığı rahatsız edici. Ama bunun yanısıra onun yapıtlarıyla özel yaşamı ya da ideolojisinin duygusal olarak birbirine karıştırılmaması gerektiğini söylüyorum. Bunu yapmak başlangıçta güç gibi görünse de inanın o kadar değil. Bu konuda yalnızca duyularınıza, beğeninize güvenin ve Tinctoris'in 16. yüzyılda dediği gib ikulağınızı tek yetkili kılın.
(Arka Kapak)
- Yorumlar
- Yorum yazBu kitaba henüz kimse yorum yapmamıştır.