Öncü Tiyatro ve Dijital Çağda Gösterim
Geride bıraktığımız 20. yüzyıl savaşlar, toplumsal çalkantılar ve dönüşümler ile devrimlerin yaşandığı bir yüzyıldı. Sanat da bu yüzyılda toplumsal sürece uygun bir biçimde en köklü dönüşümlerini yaşadı ve daha yüzyılın başlarından itibaren resimden müziğe, tiyatrodan baleye kadar birçok alanda “avant-garde” kavramının getirmiş olduğu yeni biçimlenme, yorum ve uygulamalarla yaratıcı bir itici güç kazandı. Sonuçta, insan ve insan eylemlerine odaklanan, bu işlevle donanmış çağdaş sahne serüveni, oyun sanatında bir çağın en kusursuz imgesinin yansımasını yarattı. Prof. Ayşın Candan'ın bu eseri, çağdaş sahne serüveninin bütünsel bir görünümünü yansıtırken, oyun sanatının yüzyıl içindeki örneklerini kronolojik bir sıralamayla anlatmak yerine belli başlı sıçrama basamaklarına odaklanıyor. Candan, böylesi bir yaklaşımın tarihsel akışta bir kopukluk yaratmayacağını, tersine farklılık ve çeşitliliği yansıtan bir bütünlük oluşturacağını öne sürüyor. Candan'a göre, geride bıraktığımız 20. yüzyılın kendine özgü çalkantılı, kopuk ve sıçramalarla dolu toplumsal tablosunu algılayabilmemiz ancak böyle bir anlatımla mümkün olacaktır. Kitapta “Yönetmenin Ortaya Çıkışı”, “Politik Tiyatro”, “Törensel Tiyatro”, “Dans Tiyatrosu” gibi başlıklar altında 20. yüzyılın belli başlı oyun sanatı olgularının izlerini sürerken; Stanislaviski, Artaud, Brecht ve Grotowski gibi öncülerin yarattıkları büyük akımların birbirleriyle olan bağlantılarını da kavrayabileceksiniz. Yazarın kitabın ikinci baskısına eklediği “Dijital Çağın Tiyatrosu” adlı bölüm ise, dijital kültür, performatif dönüşüm, beden ve bedensel okuryazarlık, yeni uzam anlayışı, sahnenin arayüz olarak anlamı gibi konulara değinerek, postmodern dönemin ve dijital teknolojinin tiyatroya getirdiklerini ele alıyor. Öncü Tiyatro ve Dijital Çağda Gösterim, Craig, Reinhardt, Stanislaviski, Meyerhold, Piscator, Brecht, Artaud, Grotowski, Brook, Bausch ve Wilson, daha sonra da Castorf, Castellucci, Haug, Wetzel ve Kaegi gibi sanatçılar çerçevesinde 20. ve 21. yüzyıl başı tiyatrosunda yer alan akımları ve temel kavramları inceliyor ve bütünlüklü ve kapsamlı bakış açısıyla temel bir başvuru kitabı olma özelliği taşıyor.
- Açıklama
Geride bıraktığımız 20. yüzyıl savaşlar, toplumsal çalkantılar ve dönüşümler ile devrimlerin yaşandığı bir yüzyıldı. Sanat da bu yüzyılda toplumsal sürece uygun bir biçimde en köklü dönüşümlerini yaşadı ve daha yüzyılın başlarından itibaren resimden müziğe, tiyatrodan baleye kadar birçok alanda “avant-garde” kavramının getirmiş olduğu yeni biçimlenme, yorum ve uygulamalarla yaratıcı bir itici güç kazandı. Sonuçta, insan ve insan eylemlerine odaklanan, bu işlevle donanmış çağdaş sahne serüveni, oyun sanatında bir çağın en kusursuz imgesinin yansımasını yarattı. Prof. Ayşın Candan'ın bu eseri, çağdaş sahne serüveninin bütünsel bir görünümünü yansıtırken, oyun sanatının yüzyıl içindeki örneklerini kronolojik bir sıralamayla anlatmak yerine belli başlı sıçrama basamaklarına odaklanıyor. Candan, böylesi bir yaklaşımın tarihsel akışta bir kopukluk yaratmayacağını, tersine farklılık ve çeşitliliği yansıtan bir bütünlük oluşturacağını öne sürüyor. Candan'a göre, geride bıraktığımız 20. yüzyılın kendine özgü çalkantılı, kopuk ve sıçramalarla dolu toplumsal tablosunu algılayabilmemiz ancak böyle bir anlatımla mümkün olacaktır. Kitapta “Yönetmenin Ortaya Çıkışı”, “Politik Tiyatro”, “Törensel Tiyatro”, “Dans Tiyatrosu” gibi başlıklar altında 20. yüzyılın belli başlı oyun sanatı olgularının izlerini sürerken; Stanislaviski, Artaud, Brecht ve Grotowski gibi öncülerin yarattıkları büyük akımların birbirleriyle olan bağlantılarını da kavrayabileceksiniz. Yazarın kitabın ikinci baskısına eklediği “Dijital Çağın Tiyatrosu” adlı bölüm ise, dijital kültür, performatif dönüşüm, beden ve bedensel okuryazarlık, yeni uzam anlayışı, sahnenin arayüz olarak anlamı gibi konulara değinerek, postmodern dönemin ve dijital teknolojinin tiyatroya getirdiklerini ele alıyor. Öncü Tiyatro ve Dijital Çağda Gösterim, Craig, Reinhardt, Stanislaviski, Meyerhold, Piscator, Brecht, Artaud, Grotowski, Brook, Bausch ve Wilson, daha sonra da Castorf, Castellucci, Haug, Wetzel ve Kaegi gibi sanatçılar çerçevesinde 20. ve 21. yüzyıl başı tiyatrosunda yer alan akımları ve temel kavramları inceliyor ve bütünlüklü ve kapsamlı bakış açısıyla temel bir başvuru kitabı olma özelliği taşıyor.
- Yorumlar
- Yorum yazBu kitaba henüz kimse yorum yapmamıştır.