Osmanlıdan Cumhuriyet'e Türk Kadını
Uygarlık tarihinde, kadının üstünlüğünü vurgulayan, en görkemli yaratmalar söylencebilim (mitoloji) ürünleridir. Anadolu'da kadının üstünlüğü Ana-tanrıça ile başlar, elimizde bulunan on bin yıllık yontular, toprak ürünler bunu kanıtlamaktadır. Batı'ya, Yunanistan-Roma yoluyla, göçen söylence bilim ürünlerinde, evrensel egemenlik Zeus'un eline geçer, baştanrıdır, kadın onun "yanında"dır. Zeus bütün erkeklik gücünü çapkınlıklarıyla sergiler, istediği kılığa girer, kadını tuzağına düşürür, döller, ona saldırır, gökleri çocuklarıyla, torunlarıyla doldurur. Ancak, onun egemenliği kadınla birleşir, engin gücünü vurgularken kadının çekiciliğine, dişiliğinin etkinliğine kapılır, kendini tutamaz. İşte Batı uygarlığında yüzyıllar boyu süren kadın-erkek ilişkilerinden doğan görkemli iki sanat vardır: yontu-resim. Bu iki görkemli ürün, kadını en saldırgan bir dille küçümseyen erkeklerin bile, onun önünde ne denli yere serildiğini, çöküşe yöneldiğini göstermektedir.
- Açıklama
Uygarlık tarihinde, kadının üstünlüğünü vurgulayan, en görkemli yaratmalar söylencebilim (mitoloji) ürünleridir. Anadolu'da kadının üstünlüğü Ana-tanrıça ile başlar, elimizde bulunan on bin yıllık yontular, toprak ürünler bunu kanıtlamaktadır. Batı'ya, Yunanistan-Roma yoluyla, göçen söylence bilim ürünlerinde, evrensel egemenlik Zeus'un eline geçer, baştanrıdır, kadın onun "yanında"dır. Zeus bütün erkeklik gücünü çapkınlıklarıyla sergiler, istediği kılığa girer, kadını tuzağına düşürür, döller, ona saldırır, gökleri çocuklarıyla, torunlarıyla doldurur. Ancak, onun egemenliği kadınla birleşir, engin gücünü vurgularken kadının çekiciliğine, dişiliğinin etkinliğine kapılır, kendini tutamaz. İşte Batı uygarlığında yüzyıllar boyu süren kadın-erkek ilişkilerinden doğan görkemli iki sanat vardır: yontu-resim. Bu iki görkemli ürün, kadını en saldırgan bir dille küçümseyen erkeklerin bile, onun önünde ne denli yere serildiğini, çöküşe yöneldiğini göstermektedir.
- Yorumlar
- Yorum yazBu kitaba henüz kimse yorum yapmamıştır.