Peygamberin Hırkası: İran'da Din ve Politika Bilgi ve Güçİran'da Din ve Politika, Bilgi ve Güç
Roy Mottahedeh'in yayınlandığında büyük bir ilgi uyandıran bu yapıtı, İran'ın iki bin yıl öncesine dayanan tarihiyle birlikte biçimlenen özgün kültürünü, modernlik öncesinden günümüze uzanan çalkantılı toplumsal değişimini ele alıyor. Harvard Üniversitesi Ortadoğu Çalışmaları Merkezi'nin başkanlığını yapmakta olan Profesör Mottahedeh kitabında, geleneksel Şii bilimlerinin okutulduğu Kum medreselerinde eğitim gördükten sonra laik öğrenime merak salıp, molla ve ayetullahların çevresinden ayrılan bir mollanın portresinden yola çıkarak, felsefenin, mantığın, dinbilimin, sosyal bilimlerin, edebiyatın, şiirin ve siyasi düşüncenin derinliklerine uzanan zengin bir tablo çiziyor.
Kendi deyişiyle bu tablo; henüz geride bıraktığımız 20. yüzyılın sonlarında yaşanan dinsel taşkınlıklarla dinin politikada rol almak isteyişinin, diğer yanıyla da bir kaç kuşak milliyetçilik, Batılılaşma ve sosyalizmin yarattığı düş kırıklığı karşısında eski ve köklü değerlere geri dönmeye itilen Üçüncü Dünya'nın öyküsü. Ama en başta da 11. yüzyılda Kaşgarlı Mahmud'un ''Tatsız Türk olmaz, başsız börk olmaz'' diyerek ''giyecek baş olmadan başlık olmayacağı gibi Farssız Türk olmaz'' diye tarihsel bağlarımızı açıkladığı İran'ın öyküsü.
- Açıklama
Roy Mottahedeh'in yayınlandığında büyük bir ilgi uyandıran bu yapıtı, İran'ın iki bin yıl öncesine dayanan tarihiyle birlikte biçimlenen özgün kültürünü, modernlik öncesinden günümüze uzanan çalkantılı toplumsal değişimini ele alıyor. Harvard Üniversitesi Ortadoğu Çalışmaları Merkezi'nin başkanlığını yapmakta olan Profesör Mottahedeh kitabında, geleneksel Şii bilimlerinin okutulduğu Kum medreselerinde eğitim gördükten sonra laik öğrenime merak salıp, molla ve ayetullahların çevresinden ayrılan bir mollanın portresinden yola çıkarak, felsefenin, mantığın, dinbilimin, sosyal bilimlerin, edebiyatın, şiirin ve siyasi düşüncenin derinliklerine uzanan zengin bir tablo çiziyor.
Kendi deyişiyle bu tablo; henüz geride bıraktığımız 20. yüzyılın sonlarında yaşanan dinsel taşkınlıklarla dinin politikada rol almak isteyişinin, diğer yanıyla da bir kaç kuşak milliyetçilik, Batılılaşma ve sosyalizmin yarattığı düş kırıklığı karşısında eski ve köklü değerlere geri dönmeye itilen Üçüncü Dünya'nın öyküsü. Ama en başta da 11. yüzyılda Kaşgarlı Mahmud'un ''Tatsız Türk olmaz, başsız börk olmaz'' diyerek ''giyecek baş olmadan başlık olmayacağı gibi Farssız Türk olmaz'' diye tarihsel bağlarımızı açıkladığı İran'ın öyküsü.
- Yorumlar
- Yorum yazBu kitaba henüz kimse yorum yapmamıştır.