Şerhul Akaid-i Nesefi Tercümesi (Ciltli)Arapça Metin ve İzahat
Ehl-i Sünnete göre; Allah-u Teala üzere hiçbir şey vacip değildir. Sevap Mevla'nın ihsanı, Azap ise Adaletinden başkabir şey değildir.
Eğer ki Allah-u Teala, İtaat edeni azaplandırıp isyan edeni sevaplandırırsa, bu O'ndan çirkin görülmez. Fakat Allah-u Teala'nın kutsal adaleti bunun hilafına cereyan etmektedir.
Mu'tezile, Allah-u Teala'nın sıfatlarının zatının aynısı olduğunu, çünkü böyle olmayıp kadimler olarak zat üzere ziyade olmaları durumunda, "Teaddüdül-Gudema" diye tabir edilen "Evveli olmayanları çoğaltma"nın gerekeceğini, bunun ise Tevhid'e münafi olacağını söylemektedir. Ehl-i Sünnet ise bu hususta demektedir ki: Şirk, Vacip olan Kadim zatlar isbat etmektir, Vacib ile kaim olan sıfatlar isbat etmek değildir.
Mu'tezile'nin Tevhid anlayışı adaletli olmalarını batıl kılmaktadır. çünkü Mevla Teala'nın Kadim olan sıfatları olmayınca, emredici ve nehyedici olamaz, bu durumda bazı fiillerinden dolayı kullarına azap etmesi zulüm olur.
Adalet anlayışları da Tevhidçi olmalarını batıl kılmaktadır. Çünkü Onlara göre kul, kendi tercihiyle yaptığı fiillerin yaratıcısıdır. kulların yaptığı ihtiyari fiiller kendi yaratmalarıyla olunca, yaratma hususunda Allah-u Teala'ya ortak olmuş olurlar.
- Açıklama
Ehl-i Sünnete göre; Allah-u Teala üzere hiçbir şey vacip değildir. Sevap Mevla'nın ihsanı, Azap ise Adaletinden başkabir şey değildir.
Eğer ki Allah-u Teala, İtaat edeni azaplandırıp isyan edeni sevaplandırırsa, bu O'ndan çirkin görülmez. Fakat Allah-u Teala'nın kutsal adaleti bunun hilafına cereyan etmektedir.
Mu'tezile, Allah-u Teala'nın sıfatlarının zatının aynısı olduğunu, çünkü böyle olmayıp kadimler olarak zat üzere ziyade olmaları durumunda, "Teaddüdül-Gudema" diye tabir edilen "Evveli olmayanları çoğaltma"nın gerekeceğini, bunun ise Tevhid'e münafi olacağını söylemektedir. Ehl-i Sünnet ise bu hususta demektedir ki: Şirk, Vacip olan Kadim zatlar isbat etmektir, Vacib ile kaim olan sıfatlar isbat etmek değildir.Mu'tezile'nin Tevhid anlayışı adaletli olmalarını batıl kılmaktadır. çünkü Mevla Teala'nın Kadim olan sıfatları olmayınca, emredici ve nehyedici olamaz, bu durumda bazı fiillerinden dolayı kullarına azap etmesi zulüm olur.
Adalet anlayışları da Tevhidçi olmalarını batıl kılmaktadır. Çünkü Onlara göre kul, kendi tercihiyle yaptığı fiillerin yaratıcısıdır. kulların yaptığı ihtiyari fiiller kendi yaratmalarıyla olunca, yaratma hususunda Allah-u Teala'ya ortak olmuş olurlar.
- Yorumlar
- Yorum yazBu kitaba henüz kimse yorum yapmamıştır.