SuvariYaradılış güncesi
Elinizdeki eser kestirme ifade ile; bildiğimizi sandığımız dünya hayatının gerçek manasının, mısralardan örülmüş yollar üzerindeki bir sefer ile aranmasından ibarettir. Buna "Kıyamet gününde olsanız dahi elinizdeki fidanı dikin" emrinden hareketle gelip geçici misafir olduğumuz bu dünyada işaret kabilinden bir esinti bırakmak telaşı da diyebilirsiniz.
Bu çerçevede eser, "Ben bir gizli hazine idim bilinmeyi diledim ve âlemleri yarattım", "Yeri, göğü ve ikisi arasındakileri altı günde ..." şeklinde buyuran Yaratıcı'nın bu altı gününün -ki bu günler bizler içindir zira
Yaratıcı için zaman hesabı yoktur; O birşeyin olmasını dilerse ol der ve oluverir- batınî manası olduğu düşünülen duyguların Kur'an'daki yüzondört sureden kinaye altı bölümde ondokuzardan toplam yüzondört şiir kapsamında işlenmesiyle binâ edilmiştir. Bu yönüyle hayat da boks maçı gibidir insan yıkılırsa çeneden yıkılır hesabı Mansur'un kellesi pahasına zannını açığa vurduğu, Muhiddin-i Arabî ile İmam-ı Rabbani Hazretleri'nin dengelerini kurduğu Vahdet-i Vücut meselesini tahrik edici düşünce olarak kullanmıştır.
Şair bunu yaparken Necip Fazıl'ın "yaratmaya kalkınca anladım yaratmak neymiş" sözünden mülhem insanların rahatlığına hasetle beynini ve ruhunu harf harf bu esere rendelemiştir.
- Açıklama
Elinizdeki eser kestirme ifade ile; bildiğimizi sandığımız dünya hayatının gerçek manasının, mısralardan örülmüş yollar üzerindeki bir sefer ile aranmasından ibarettir. Buna "Kıyamet gününde olsanız dahi elinizdeki fidanı dikin" emrinden hareketle gelip geçici misafir olduğumuz bu dünyada işaret kabilinden bir esinti bırakmak telaşı da diyebilirsiniz.
Bu çerçevede eser, "Ben bir gizli hazine idim bilinmeyi diledim ve âlemleri yarattım", "Yeri, göğü ve ikisi arasındakileri altı günde ..." şeklinde buyuran Yaratıcı'nın bu altı gününün -ki bu günler bizler içindir zira
Yaratıcı için zaman hesabı yoktur; O birşeyin olmasını dilerse ol der ve oluverir- batınî manası olduğu düşünülen duyguların Kur'an'daki yüzondört sureden kinaye altı bölümde ondokuzardan toplam yüzondört şiir kapsamında işlenmesiyle binâ edilmiştir. Bu yönüyle hayat da boks maçı gibidir insan yıkılırsa çeneden yıkılır hesabı Mansur'un kellesi pahasına zannını açığa vurduğu, Muhiddin-i Arabî ile İmam-ı Rabbani Hazretleri'nin dengelerini kurduğu Vahdet-i Vücut meselesini tahrik edici düşünce olarak kullanmıştır.
Şair bunu yaparken Necip Fazıl'ın "yaratmaya kalkınca anladım yaratmak neymiş" sözünden mülhem insanların rahatlığına hasetle beynini ve ruhunu harf harf bu esere rendelemiştir.
- Yorumlar
- Yorum yazBu kitaba henüz kimse yorum yapmamıştır.