Türk Edebiyatı Dergisi Sayı: 575 Eylül 2021
Sevgili Türk Edebiyatı okurları,
Bu yıl, Türkiye'de hem “Yunus Emre ve Türkçe Yılı” hem de “Mehmet Âkif ve İstiklal Marşı Yılı” olarak ilan edilirken kardeş Azerbaycan'da ise “Nizâmî Yılı” olarak kutlanmaktadır. Azerbaycan Millî İlimler Akademisi Nizâmî Adına Edebiyat Enstitüsü ile geçen yıl yapmış olduğumuz iki ülke arasındaki edebî ilişkileri geliştirme anlaşmasına istinaden bu sayımızda Nizâmî dosyasına yer vermeyi uygun gördük. Dosyaya Azerbaycan Millî İlimler Akademisi Başkan Yardımcısı Prof. Dr. İsa Habibbeyli “Azerbaycan Edebiyatının Dünya Güzeli Nizâmî Gencevî'nin Yedi Güzel'i”, Doç. Dr. Zehra Allahverdiyeva “Nizâmî Gencevî'nin Hayatı ve Dönemi Üzerine Araştırmalar”, Doç. Dr. Siracettin Hacı “Nizâmî Gencevî'nin Yedi Güzel Mesnevisinde Devletçilik Prensiplerinin Tasviri ve Teşviki”, Doç. Dr. Tahmine Bedelova ise “Nizâmî Gencevî'nin Mahzenü'l Esrar Mesnevisinde Tarihî Şahsiyetler” adlı makaleleriyle önemli katkılar sundular. Bu makalelerin Şark'ın klâsik edebî zirvelerinden olan Nizâmî Gencevî'nin hayatı, sanatı, düşünceleri, şiirlerinde kullandığı dil ve eserlerine ilişkin farklı bakış açıları sunacağını ümit ediyorum.
Bu sayımızda Talip Mert, mûsikî tarihimizde çok değerli bir yere sahip olan hem bestekâr hem de muhteşem bir icracı olan Medenî Abdülaziz Efendi'yi anlattığı biyografik makalesinde mûsikîmiz adına yitik bir değeri gün yüzüne çıkarıyor.
Barış Berhem Acar “Gökyüzünden Yeraltına Kahramanın Sonsuz Yolculuğu” adlı makalesinde edebî eserlerdeki kahramanın yolculuk boyunca nasıl değiştiğini, dönüştüğünü dile getiriyor. Gökten yere, yer altına inen kahramanın edebî serüveni oldukça ilginç.
Rahid Ulusel, Rönenesans yörüngesinde dönen iki dâhi gezegeni anlattığı makalesinde aynı eksenin Doğu burçlarındaki Fuzûlî ile Batı burçlarındaki Mikalenjelo'dan bahsediyor, onların sanatı üzerinden ilginç değerlendirmelerde bulunuyor.
Ahmet Duran Arslan, Mahmut Şevket Esendal'ı konu alan yazısında “Esendal kimleri okur, kimler gibi yazmak isterdi” sorusuna, M. Ş. Esendal'ın mektupları aracılığıyla cevap arıyor.
Necati Tonga, Raşit Ulaş ile yaptığı söyleşide “Birçok Yolculuğun Tamamlanmamış Hikâyesi”ni yazarın cevaplarıyla tamamlamaya çalışıyor.
Harun Ceylan, Cumhuriyet dönemi şiirine hasrettiği makalesinde bu dönem şiirini edebiyat tarihçilerimizin bakış açılarından örnekler sunarak değerlendiriyor.
Hikâye dosyamızda Hakan Kaya “Kaldır Başını ve Göğe Bak”, Derya Çetin ise “Yiğitlere Selam Olsun” adlı hikâyeleriyle bu sayımızdaki yerlerini alıyorlar.
Zekeriya Şimşek bizlere yine Afrika'dan sesleniyor ve seri yazılarının üçüncüsünde Afrika'nın öğrenilmiş çaresizliğini gözler önüne seriyor.
Bu ay Mustafa Kubur, Ağacafer Hasanlı, Bülent Sayak, Vahdettin Oktay Beyazlı, M. Faruk Habiboğlu, Kazım Bal, Burhan Kazım Çalık, Şahnaz Şahin, Akşın Yenisey ve birçok şairin yaşadığı mahkûm kaderini yaşayan ve bir an önce azatlığa kavuşmasını dilediğimiz dost şair Ejder Ol, sizleri bir şiir demetiyle selamlıyorlar.
Kitaplık ve ajanda bölümüz bu ay da renkli ve dopdolu. Herkese iyi okumalar dileriz…
İmdat Avşar
Genel Yayın Yönetmeni
- Açıklama
Sevgili Türk Edebiyatı okurları,
Bu yıl, Türkiye'de hem “Yunus Emre ve Türkçe Yılı” hem de “Mehmet Âkif ve İstiklal Marşı Yılı” olarak ilan edilirken kardeş Azerbaycan'da ise “Nizâmî Yılı” olarak kutlanmaktadır. Azerbaycan Millî İlimler Akademisi Nizâmî Adına Edebiyat Enstitüsü ile geçen yıl yapmış olduğumuz iki ülke arasındaki edebî ilişkileri geliştirme anlaşmasına istinaden bu sayımızda Nizâmî dosyasına yer vermeyi uygun gördük. Dosyaya Azerbaycan Millî İlimler Akademisi Başkan Yardımcısı Prof. Dr. İsa Habibbeyli “Azerbaycan Edebiyatının Dünya Güzeli Nizâmî Gencevî'nin Yedi Güzel'i”, Doç. Dr. Zehra Allahverdiyeva “Nizâmî Gencevî'nin Hayatı ve Dönemi Üzerine Araştırmalar”, Doç. Dr. Siracettin Hacı “Nizâmî Gencevî'nin Yedi Güzel Mesnevisinde Devletçilik Prensiplerinin Tasviri ve Teşviki”, Doç. Dr. Tahmine Bedelova ise “Nizâmî Gencevî'nin Mahzenü'l Esrar Mesnevisinde Tarihî Şahsiyetler” adlı makaleleriyle önemli katkılar sundular. Bu makalelerin Şark'ın klâsik edebî zirvelerinden olan Nizâmî Gencevî'nin hayatı, sanatı, düşünceleri, şiirlerinde kullandığı dil ve eserlerine ilişkin farklı bakış açıları sunacağını ümit ediyorum.
Bu sayımızda Talip Mert, mûsikî tarihimizde çok değerli bir yere sahip olan hem bestekâr hem de muhteşem bir icracı olan Medenî Abdülaziz Efendi'yi anlattığı biyografik makalesinde mûsikîmiz adına yitik bir değeri gün yüzüne çıkarıyor.
Barış Berhem Acar “Gökyüzünden Yeraltına Kahramanın Sonsuz Yolculuğu” adlı makalesinde edebî eserlerdeki kahramanın yolculuk boyunca nasıl değiştiğini, dönüştüğünü dile getiriyor. Gökten yere, yer altına inen kahramanın edebî serüveni oldukça ilginç.
Rahid Ulusel, Rönenesans yörüngesinde dönen iki dâhi gezegeni anlattığı makalesinde aynı eksenin Doğu burçlarındaki Fuzûlî ile Batı burçlarındaki Mikalenjelo'dan bahsediyor, onların sanatı üzerinden ilginç değerlendirmelerde bulunuyor.
Ahmet Duran Arslan, Mahmut Şevket Esendal'ı konu alan yazısında “Esendal kimleri okur, kimler gibi yazmak isterdi” sorusuna, M. Ş. Esendal'ın mektupları aracılığıyla cevap arıyor.
Necati Tonga, Raşit Ulaş ile yaptığı söyleşide “Birçok Yolculuğun Tamamlanmamış Hikâyesi”ni yazarın cevaplarıyla tamamlamaya çalışıyor.
Harun Ceylan, Cumhuriyet dönemi şiirine hasrettiği makalesinde bu dönem şiirini edebiyat tarihçilerimizin bakış açılarından örnekler sunarak değerlendiriyor.
Hikâye dosyamızda Hakan Kaya “Kaldır Başını ve Göğe Bak”, Derya Çetin ise “Yiğitlere Selam Olsun” adlı hikâyeleriyle bu sayımızdaki yerlerini alıyorlar.
Zekeriya Şimşek bizlere yine Afrika'dan sesleniyor ve seri yazılarının üçüncüsünde Afrika'nın öğrenilmiş çaresizliğini gözler önüne seriyor.
Bu ay Mustafa Kubur, Ağacafer Hasanlı, Bülent Sayak, Vahdettin Oktay Beyazlı, M. Faruk Habiboğlu, Kazım Bal, Burhan Kazım Çalık, Şahnaz Şahin, Akşın Yenisey ve birçok şairin yaşadığı mahkûm kaderini yaşayan ve bir an önce azatlığa kavuşmasını dilediğimiz dost şair Ejder Ol, sizleri bir şiir demetiyle selamlıyorlar.
Kitaplık ve ajanda bölümüz bu ay da renkli ve dopdolu. Herkese iyi okumalar dileriz…
İmdat Avşar
Genel Yayın Yönetmeni
- Yorumlar
- Yorum yazBu kitaba henüz kimse yorum yapmamıştır.