Türkiye Sahası Türk Halk Edebiyatı
Bu çalışmamız özellikle Türkiye sahası ile sınırlandırılmış bulunmaktadır. "Türkiye Sahası" ibaresinin hem Türkiye Cumhuriyeti devri hem de Anadolu merkezli Selçuklu ve Osmanlı devri Türkiye'sini de ifade ettiğini belirtelim.
Kitabımızın "Giriş" bölümünde halk bilimi ( folklor) ve halk edebiyatı araştırmalarının tarihçesine değindikten sonra "halk", "edebiyat" ve"halk edebiyatı" kavramlarının anlamları ve kapsamları üzerinde durulmuştur. Ayrıca, halk edebiyatınınn halk bilimi ile ilişkisi kısaca ele alınmıştır.
Birinci bölümde, Türk Edebiyatı'nın tarihi devreleri ve Türk Halk Edebiyatı'nın bu devirler içindeki yeri, bu edebiyatın sürekliliği açısından yeni bir anlayış ve yaklaşımla ele alınıp tasnif edilmiştir. İkinci bölümde, Türk Halk Edebiyatı'nın belli başlı özellikleri belirlendi. Üçüncü bölümde, bu edebiyatın kaynak kişileri ile sözlü ve yazılı kaynak ürünleri, ayrıca sesli ve görüntülü elektronik ortam ürünleri hakkında bilgi verildi. Dördüncü bölümde ise, Türkiye Sahası Türk Halk Edebiyatı ürünlerinin şekil (biçim) ve türleri ele alınıp örnekleriyle sunuldu. Beşinci bölümde "Anonim ( Kolektif- Ortak) Türk Halk Edebiyatı"nın özellikleri belirlenerek örneklerinin türler bölümünde verildiği hatırlatıldı. Altıncı bölümde "Aşık Tarzı Türk Halk Edebiyatı" ayrıntılı bir biçimde ele alınıp değerlendirildi. Yedinci bölümde ise, "Dini Nitelikli Türk Halk Edebiyatı" adını verdiğimiz din ve inanç kaynaklı edebiyatımız; "İslamiyet Öncesi Dini Nitelikli Türk Halk Edebiyatı" ve "Dini ve Tasavvufi (İslami) Türk Halk Edebiyatı" şeklinde iki döneme ayrılarak değerlendirildi. Sekizinci bölümde " Geleneksel Türk Halk Tiyatrosu'nun kökeni ve eskiliği hakkında bilgi verdikten sonra Köy Orta Oyunu, orta Oyunu, Meddah, Karagöz ve Kukla sanatımız hakkında bilgi verilerek bunların da örnek metinleri sunuldu.
- Açıklama
Bu çalışmamız özellikle Türkiye sahası ile sınırlandırılmış bulunmaktadır. "Türkiye Sahası" ibaresinin hem Türkiye Cumhuriyeti devri hem de Anadolu merkezli Selçuklu ve Osmanlı devri Türkiye'sini de ifade ettiğini belirtelim.
Kitabımızın "Giriş" bölümünde halk bilimi ( folklor) ve halk edebiyatı araştırmalarının tarihçesine değindikten sonra "halk", "edebiyat" ve"halk edebiyatı" kavramlarının anlamları ve kapsamları üzerinde durulmuştur. Ayrıca, halk edebiyatınınn halk bilimi ile ilişkisi kısaca ele alınmıştır.
Birinci bölümde, Türk Edebiyatı'nın tarihi devreleri ve Türk Halk Edebiyatı'nın bu devirler içindeki yeri, bu edebiyatın sürekliliği açısından yeni bir anlayış ve yaklaşımla ele alınıp tasnif edilmiştir. İkinci bölümde, Türk Halk Edebiyatı'nın belli başlı özellikleri belirlendi. Üçüncü bölümde, bu edebiyatın kaynak kişileri ile sözlü ve yazılı kaynak ürünleri, ayrıca sesli ve görüntülü elektronik ortam ürünleri hakkında bilgi verildi. Dördüncü bölümde ise, Türkiye Sahası Türk Halk Edebiyatı ürünlerinin şekil (biçim) ve türleri ele alınıp örnekleriyle sunuldu. Beşinci bölümde "Anonim ( Kolektif- Ortak) Türk Halk Edebiyatı"nın özellikleri belirlenerek örneklerinin türler bölümünde verildiği hatırlatıldı. Altıncı bölümde "Aşık Tarzı Türk Halk Edebiyatı" ayrıntılı bir biçimde ele alınıp değerlendirildi. Yedinci bölümde ise, "Dini Nitelikli Türk Halk Edebiyatı" adını verdiğimiz din ve inanç kaynaklı edebiyatımız; "İslamiyet Öncesi Dini Nitelikli Türk Halk Edebiyatı" ve "Dini ve Tasavvufi (İslami) Türk Halk Edebiyatı" şeklinde iki döneme ayrılarak değerlendirildi. Sekizinci bölümde " Geleneksel Türk Halk Tiyatrosu'nun kökeni ve eskiliği hakkında bilgi verdikten sonra Köy Orta Oyunu, orta Oyunu, Meddah, Karagöz ve Kukla sanatımız hakkında bilgi verilerek bunların da örnek metinleri sunuldu.
- Yorumlar
- Yorum yazBu kitaba henüz kimse yorum yapmamıştır.